Dit stuk ontvangt informatie over seksuele prikkels in de omgeving – dingen die je ziet, hoort, ruikt, aanraakt, proeft of fantaseert – en stuurt signalen van de hersenen naar de genitaliën met de boodschap: ‘Ga aan!’.
Dit gebied in jouw hersenen is constant aan het rondspeuren in je context (inclusief je eigen gedachten en gevoelens) naar dingen die seksueel relevant zijn. Het systeem is altijd aan het werk, diep onder bewustzijnsniveau. Je bent je er niet van bewust dat het er is, totdat je opmerkt dat je opgewonden raakt en seksueel genot gaat najagen.
Hoe werkt het seksuele rempedaal?
Er zijn twee soorten remmen.
- Eén rem functioneert grotendeels op dezelfde manier als het gaspedaal. Hij registreert alle mogelijke gevaren in de omgeving – alles wat je ziet, hoort, ruikt, aanraakt, proeft of fantaseert – en stuurt signalen van de hersenen naar de genitaliën met de boodschap: ‘Ga uit!’. Deze rem is als de voetrem in de auto, hij reageert op prikkels van het moment. De rem speurt dus de hele tijd naar een goede reden om op dit moment even niet opgewonden te raken; het risico op besmetting met een soa, angst voor een zwangerschap, eventuele sociale consequenties etc. En de hele dag stuurt hij een gestage stroom ‘Ga uit!’-boodschappen. Deze rem moet voorkomen dat we opgewonden raken op een ongepast moment, bijvoorbeeld tijdens een vergadering of een familiediner.
- De tweede rem is een beetje anders. Die lijkt meer op de handrem in een auto, een permanent en zacht ‘Nee, dank je’-signaal. Als je probeert te rijden met de handrem erop, kom je misschien wel waar je wezen wilt, maar het zal langer duren en veel meer brandstof kosten. De handrem wordt geassocieerd met ‘angst voor het mislukken van een inspanning’, bijvoorbeeld de angst dat je geen orgasme zult krijgen.”
Al ons seksueel functioneren kan je zien als balans (of disbalans) tussen remmen en gaspedaal. Als je problemen ondervindt in je seksuele opwinding of verlangen, dan kan je jezelf afvragen; Zijn er wel genoeg prikkels voor het gaspedaal? Of wordt de rem teveel geprikkeld? Of is er een overtuiging in mij die mij ervan weerhoudt om me echt over te geven aan opwinding, verlangens en lust (de handrem)?”
Met Sjoerd en Sylvie doe ik in de praktijk een paar tests om te zien hoe gevoelig hun gas- en rempedaal zijn. Wat bleek? Zowel Sylvie als Sjoerd scoren heel gemiddeld op beide pedalen, terwijl de verwachting was dat haar rempedaal heel gevoelig zou zijn en haar gaspedaal minder gevoelig.
Een gesprek over dingen die haar gaspedaal prikkelen hielp enorm. Voor haar was sensualiteit de missing key. Steelse blikken van hem naar haar, een stiekeme tik op de billen, maar ook in haar eentje even dansen op muziek of zichzelf langzaam insmeren met bodylotion; door deze dingen concreet te benoemen konden zij dit makkelijker een plek geven in hun dagelijks leven. Nu wist zij niet alleen wat op zijn gaspedaal drukte, maar kon hij ook met het prikkelen van haar gaspedaal spelen!